Antena 3 CNN Life Știinţă Oamenii de știință, avertisment pentru umanitate: "Pământul ar putea fi cu mult în afara spațiului de operare sigur pentru oameni"

Potrivit unui studiu recent al oamenilor de știință, șase "granițe planetare" au fost depășite, ceea ce ar putea reprezenta un mare pericol pentru oameni.

Sursa foto: pixabay
de Redacția Antena 3 CNN    |    15 Sep 2023   •   08:52

Șase dintre cele nouă "granițe planetare”, care reglementează stabilitatea planetei noastre, au fost depășite, ceea ce i-a determinat pe oamenii de știință să avertizeze că Pământul ar putea fi acum "cu mult în afara spațiului de operare sigur pentru umanitate”.

Cadrul limitelor planetare a fost introdus în 2009 pentru a identifica așa-numitele balustrade care guvernează impactul oamenilor asupra planetei.

Activitatea umană în aceste limite poate fi tolerată de sistemele Pământului.

Cu toate acestea, activitatea care depășește balustradele ar putea duce la modificări ireversibile ale capacității Pământului de a susține civilizația.

Citește și: NASA a prezentat raportul privind Obiectele Zburătoare Neidentificate: "Informaţiile recente provin de la martori credibili"

Katherine Richardson, principalul om de știință care a emis avertismentul și profesor de oceanografie biologică la Institutul Globe al Universității din Copenhaga, a declarat pentru Newsweek: "Noi, oamenii, la fel ca toate celelalte organisme vii, supraviețuim folosind resursele Pământului, dar aceste resurse sunt limitate”.

Cele nouă granițe planetare

• Schimbarea climei;
  • Integritatea biosferei: biodiversitatea genetică și funcțională a planetei;
  • Schimbarea sistemului funciar;
  • Utilizarea apei dulce;
  • Fluxuri biogeochimice: ciclurile naturale ale azotului și fosfaților, utilizați în îngrășămintele industriale;
  • Entități noi: procentul de substanțe chimice sintetice eliberate în mediu;
  • Epuizarea stratului de ozon;
  • Încărcare cu aerosoli atmosferici;
  •  Acidificarea oceanelor.

Astfel, într-o cercetare recentă, Richardson și colegii cercetători au descoperit că șase dintre aceste granițe au fost depășite.

"Depășirea a șase granițe în sine nu înseamnă neapărat că va urma un dezastru, dar este un semnal de avertizare clar.

Putem să-l considerăm așa cum o facem cu propria noastră tensiune arterială. O tensiune arterială peste 120/80 nu este o garanție a unui atac de cord, dar crește riscul unuia. Prin urmare, încercăm să o reducem.

Pentru noi și copiilor noștri, trebuie să reducem presiunea asupra acestor șase granițe planetare", a spus cercetătoarea.

Cele trei granițe care nu au fost depășite până acum sunt epuizarea stratului de ozon, încărcarea cu aerosoli atmosferici și acidificarea oceanelor.

"Crizele climatice și de biodiversitate pe care le trăim astăzi demonstrează că impactul general al umanității asupra planetei este acum atât de mare încât, pentru ca societățile noastre să continue să înflorească, trebuie să gestionăm relația noastră cu planeta în ansamblu”, a spus Richardson, potrivit The Guardian.

Subiecte în articol: Pamant planeta cercetatori