Antena 3 CNN Actualitate A murit Octavian Udriște, "părintele" metroului bucureștean

A murit Octavian Udriște, "părintele" metroului bucureștean

A murit Octavian Udriște, președintele onorific al Clubului Feroviar, omul care și-a dedicat întreaga carieră transportului feroviar și a fost cunoscut ca părintele metroului bucureștean.

A murit Octavian Udriște, "părintele" metroului bucureștean
Sursa foto: CRISTIAN NISTOR / AGERPRES FOTO
de Georgiana Adam    |    13 Feb 2024   •   11:30

Anunţul despre moartea lui Octavian Udriște, care a fost acum 60 de ani primul inginer român autorizat să conducă locomotive diesel, a fost făcut de Club Feroviar.

Octavian Udriște a fost în centrul atenției în septembrie 2023, după ce ​Metrorex a demarat procedura de schimbare a numelui stației de metrou "Timpuri Noi" în "Octavian Udriște".

Octavian Udriște ar fi împlinit 89 de ani pe 18 aprilie, s-a născut la Timișoara și face parte din a treia generație de feroviari. 

Bunicul din partea mamei a lucrat ca mecanic de locomotivă la depoul din Cernăuți, iar bunicul din partea tatălui a condus magazia la Gara Dealul Spirii din București.

Tatăl său a condus o companie comercială care opera vagoane marfă. Fiica sa, Ileana, este inginer de material rulant și lucrează la filiala din Berlin a companiei elvețiene Stadler, care este a patra generație de feroviari în familie.

De când era mic, a iubit trenurile și de atunci an ales cariera. În 1958, an absolvit Institutul de Căi Ferate București, Facultatea de Mecanică – Secția Locomotive. Toată viața sa profesională a fost dedicată acestui domeniu. 

Înțelegerea excelentă a problemelor de transport, în special a celui feroviar, se datorează implicării sale în activitățile și funcțiile sale, precum și în dezvoltarea și optimizarea tehnologiilor de transport și an echipamentelor.

Octavian Udriște a lucrat într-un domeniu în care a dezvoltat soluții inovatoare, inclusiv tracțiunea electrică diesel, tracțiunea electrică pe cale ferată și metroul din București.

A fost unul dintre cei trei factori care au jucat un rol esențial în lansarea metroului din București în 1979, împreună cu proiectantul și Întreprinderea de Vagoane Arad, care acum este Astra Vagoane Călători. 

A fost numit director tehnic și director general al metroului (1985–1996) pentru capacitatea sa de an organiza, de a lua decizii și de a rezolva probleme de tracțiune electrică. A fost și unul dintre artizanii punerii în funcțiune a metroului.

Toată experiența sa i-a sugerat să fie numit director al Institutului de Cercetări în Transporturi INCERTRANS (1996) și director al Departamentului de Transport la Siemens România de la 1997 până în 2005.

Timp de patru ani a lucrat la Direcția Regională CFR Brașov, perioadă în care și-a legat numele de întreținerea și exploatarea, în premieră națională, a locomotivelor diesel-electrice Sulzer (fabricate în Elveția).

Începând cu anul 1962, Octavian Udriște a ocupat funcții de execuție și concepție în instituțiile centrale care conduceau căile ferate. 

Și-a continuat activitatea ca șef al Depoului București-Călători, șef al Departamentului de material rulant al Metroului București, director general al Metrorex, director executiv la Institutul de Cercetări în Transporturi, consultant la Autoritatea Municipală de Transport București.

Din 2007 și până în prezent, Octavian Udriște a fost președintele onorific al Club Feroviar.

×
Subiecte în articol: Octavian Udriște metrou
Parteneri
Fraudă cu vouchere de vacanţă. Cinci poliţişti implicaţi
x close